//

Nye indlæg

Hvad ville du gøre?

Skrevet af Thomas Korsgaard
05-06-2012

Oplever du nogle gange, at du skal servicere dine leverandører og ikke modsat?

For nylig havde jeg en oplevelse med et mellemstort IT-firma, som fik mig til at tænke på, hvordan jeg selv servicerer mine kunder.

Jeg henvendte mig til firmaet, hvor jeg i forvejen er kunde. Dvs., at de har alle mine oplysninger og kender mine umiddelbare produktbehov. Bl.a. kender de den printer jeg bruger, da den er købt hos dem. Netop denne printer løb en dag tør for toner. Da jeg senere på dagen var ude at køre, kommer jeg forbi "IT-firmaet", og benytter her muligheden for at købe ny tone med det samme.

Medarbejderen som tager i mod mig, fortæller, at toneren er på lager og henter den. Da jeg får toneren virker varenummeret forkert i forhold til, hvad jeg forventede, så jeg spørger for en sikkerheds skyld om det er den rigtige toner til den type printer jeg har. Det får jeg bekræftet, og jeg betaler derfor, og tager toneren med hjem. Jeg var dog ikke 100 % overbevist, så da jeg kommer hjem checker jeg lige varenummeret en ekstra gang på nettet inden jeg pakker toneren ud. Min bange anelse viste sig at holde stik og toneren passede ikke til min printer.

Jeg ringer til IT-firmaet og fortæller, at toneren ikke passer, og at jeg ikke har åbnet pakken. De checker en ekstra gang og kommer frem til samme resultat. De beklager og siger, at den rigtige toner ikke er på lager, men kan være hos dem næste dag. Samtidig får jeg at vide, at den rigtige toner er ca. 300 kr. dyrere. De 300 kr. kan jeg betale, når jeg kommer og henter den rigtige toner og afleverer den anden.

Her er det så, at jeg ville have ageret anderledes, hvis jeg var sælger og havde begået en fejl overfor min kunde. For fejl kan vi jo alle begå. Havde jeg været sælger havde jeg sørget for levering/ombytning af toneren (uden beregning), så kunden ikke selv skulle have ekstra ulejlighed pga. min fejl. Sidst ville jeg nok også have betalt differencen på de 300 kr. IT-firmaet kunne trods alt have risikeret at få en toner tilbage, som var åbnet og derfor usælgelig, hvilket havde været en større udgift for dem.

I vores jagt på nye kunder, glemmer vi ind i mellem at værdsætte de kunder vi har. Alt andet lige er det meget dyrere at få en ny kunde frem for at sælge mere til eksisterende kunder.

Hvad ville du gøre?


Kategori: Salg, Marketing
SWOT team - markedsføring, CMS og netværk  | Tlf.: 2710 1826